Ontstaan

De BVKA is uit idealisme ontstaan. Het gaf ons dorp en haar bewoners een stem in ontwikkelingen die vanuit de Gemeente Buren werden aangestuurd. De BVKA werd al snel als volwaardig partner gezien, via een convenant is de samenwerking met de Gemeente juridisch vastgelegd. De BVKA heeft door haar constructieve opstelling veel bereikt. Vandaag de dag is er veel verandert, ook bij de Gemeente. We zoeken naar nieuwe manieren om onze voorstellen en aandachtspunten om te zetten in concrete maatregelen voor het dorp.

Van start
De eerste gedachte over het oprichten van een dorpsbelangenorganisatie (dbo) in ons dorp ontstond bij Jan Vermeulen in 2005. Het dorp een stem geven, dat was zijn doel. Toen hij in 2006 het initiatief nam een dbo op te richten heeft hij contact gezocht met de Vereniging Kleine Kernen Gelderland (VKKG) en een aantal bestaande dbos om zich te verdiepen in het onderwerp. Ook voerde Jan halverwege 2007 enkele gespreken met de kersverse wethouder Wim Wink. Het idee sloot mooi aan bij de gedachte van de wethouder, die het kernenbeleid een warm hart toedroeg. Daarna benaderde hij successievelijk inwoners uit het dorp om samen een dbo op te richten. Het bestuur moest een afspiegeling vormen van de gehele bevolking uit het dorp. “

De Gemeente en de Bewonersvereniging spraken af op welke onderwerpen ze zouden gaan samenwerken (dit is vastgelegd in het Convenant). Het eerste halfjaar heeft het bestuur zich bezig gehouden met diverse vragen zoals: de rechtsvorm, doelstellingen, bestaansrecht en het inventariseren van problemen en onderwerpen. Snel waren we het eens over de rechtsvorm en de naam: het moest een vereniging worden en wel de Bewonersvereniging Kerk-Avezaath. Zij besloten een enquête te houden die hen inzichten zouden moeten verschaffen hoe zij verder zouden moeten gaan. Uit de enquête bleek dat er behoefte was aan een Bewonersvereniging in het dorp. De oprichtingsvergadering vond, onder grote belangstelling, plaats op 28 juni 2007 in het dorpshuis De Avezathen. Met veel enthousiasme zijn zij het onbekende avontuur aangegaan, waarvan zij hoopten dat het zijn bestaansrecht in de toekomst zou bewijzen.

Er is veel veranderd

De portefeuille verdeling van de Wethouders kent nieuwe verantwoordelijkheden (kernen contact), de Gemeenteraad heeft een andere samenstelling waardoor nieuwe partijen aan de macht zijn gekomen. De wettelijke taken zijn verschoven en misschien wel het allerbelangrijkst, de financiële middelen zijn veranderd. Veel ligt vast in meerjarenbegrotingen, waardoor de slagkracht om dingen met urgentie voor het dorp te regelen enorm zijn afgenomen. Je kan wel zeggen dat de samenwerking tussen Gemeente en het dorp opnieuw moet worden uitgevonden.

Goed overleg met de Gemeente is voor de BVKA van groot belang. Wij ervaren, dat de kloof van informatie en de  afstand van de politiek naar de bewoner het overleg bemoeilijkt. En dat de gemeente vaak vast zit in haar eigen beleidskeuzes, zonder dat daarvoor een uitweg lijkt te zijn. Dat zal de uitdaging voor de BVKA de komende periode zijn. Hoe draagt de communicatie en (belangrijker nog ) de uitvoering van werkzaamheden bij tot een versterking van de kwaliteiten van het dorp.

Scroll naar boven